WordPress-szel, vagy nélküle?

4.1
(23)

Újra meg újra fellángol a vita, hogy melyik a legjobb CMS, saját fejlesztéssel jár-e jobban az ügyfél, vagy egy open-source tartalomkezelő (pl. WordPress) használatával. Az ügyfelek számára általában édes mindegy a felhasznált technológia, azonban érdemes az alábbi szempontokkal tisztában lenni, mielőtt döntés születik.

 

Általánosságban elmondható, hogy minden technológiának és megoldásnak megvannak az előnyei és hátrányai, azonban a megrendelők általában nem látják a fától az erdőt, és hogy ez változzon, abban általában a fejlesztők sem sokat segítenek nekik.

A legfontosabb törésvonal a weboldalak és webáruházak, valamint a webes alkalmazások között van, mivel a webes alkalmazások 99% egyedi fejlesztés igényel, míg a weboldalak, blogok, híroldalak, webáruházak 99%-nak megfelel egy jól implementált ingyenes CMS is.

Az elmúlt tíz év tapasztalata alapján igyekeztem összegyűjteni minden fontos szempontot, ami segíthet kiválasztani a megfelelő fejlesztő csapatot, tartalomkezelőt és architektúrát.

 

Nyílt forráskód és saját fejlesztés

Már az elején tisztázni szeretném, hogy mit jelent az, hogy saját, vagy egyedi fejlesztés, illetve ingyenes CMS.

Nyílt forrású (GNU GPL licenc) és ingyenes a legismertebb CMS-ek mindegyike: WordPress, Drupal, Joomla. Ezeket a tartalomkezelőket nagy közösségek (általában több száz fejlesztő) fejlesztik és mivel a forráskódjuk nyílt és széles körben elterjedtek, hamarabb fény derül a biztonsági és architektúrális hibákra és azokat általában gyorsan ki is javítják

GNU General Public License (GPL)

A legtöbb szoftver licencei azzal a szándékkal készültek, hogy minél kevesebb lehetőséget adjanak a szoftver megváltoztatására és terjesztésére. Ezzel szemben a GNU GPL célja, hogy garantálja a szabad szoftver másolásának és terjesztésének szabadságát, ezáltal biztosítva a szoftver szabad felhasználhatóságát minden felhasználó számára. A GPL szabályai vonatkoznak a Free Software Foundation legtöbb szoftverére, illetve minden olyan programra, melynek szerzője úgy dönt, hogy ezt használja a szerzői jog megjelölésekor. (A Free Software Foundation egyes szoftvereire a GNU LGPL érvényes.) Bárki használhatja a programjaiban a GPL-t a szerzői jogi megjegyzésnél. 

A szabad szoftver megjelölés nem jelenti azt, hogy a szoftvernek nem lehet ára. A GPL licencek célja, hogy garantálja a szabad szoftver másolatainak szabad terjesztését (és e szolgáltatásért akár díj felszámítását), a forráskód elérhetőségét, hogy bárki szabadon módosíthassa a szoftvert, vagy felhasználhassa a részeit új szabad programokban; és hogy mások megismerhessék ezt a lehetőséget. 

A szerző jogainak védelmében korlátozásokat kell hozni, amelyek megtiltják, hogy bárki megtagadhassa ezeket a jogokat másoktól, vagy ezekről való lemondásra kényszerítsen bárki mást. Ezek a megszorítások bizonyos felelősségeket jelentenek azok számára, akik a szoftver másolatait terjesztik vagy módosítják. 

Ha valaki például ilyen program másolatait terjeszti, akár ingyen vagy bizonyos összeg fejében, a szoftverre vonatkozó minden jogot tovább kell adnia a fogadó feleknek. Biztosítani kell továbbá, hogy megkapják vagy legalábbis megkaphassák a forráskódot is. És persze ezeket a licencfeltételeket is el kell juttatni, hogy tisztában legyenek a jogaikkal.

 

Ezzel szemben, az egyedi fejlesztéssel készült tartalomkezelők (Content Management System) általában a fejlesztő cég szellemi tulajdonát képezik (a webes alkalmazás tulajdonjogáról a megbízási szerződés rendelkezik – jó esetben). Ezek a CMS-ek funkcionalitás szempontjából általában célirányosabbak, kisebb fejlesztő csapat tartja őket karban. Az egyedi fejlesztésnek két nagy hiányossága van:

  • ha eltűnik a fejlesztő csapat, nehéz őket pótolni,
  • ha biztonsági, vagy egyéb hibát kell javítani, garancia idő után nehézkes lehet.

 

A saját fejlesztésű tartalomkezelő biztonságosabb, mint a WordPress (vagy más ingyenes CMS)

Bár az igaz, hogy a nyílt forráskódú és ingyenes tartalomkezelők több támadásnak vannak kitéve, és ezért náluk fokozottan fontos a tartalomkezelő rendszeres frissítése, a saját fejlesztésű tartalomkezelők biztonsági hibái általában már csak akkor derülnek ki, mikor az már túl késő.

 

A WordPress weboldal olcsóbb, mint egy saját fejlesztésű tartalomkezelővel működő

Általában egy egyszerű, ingyenes CMS-re épülő weboldal olcsóbb és gyorsabban elkészül mint egy egyedi fejlesztés, azonban előfordulhat olyan eset is, amikor már oly sokat kell módosítani a WordPress alap funkcionalitásán, hogy jobban megéri egyedi fejlesztést igénybe venni.

 

A WordPress lassabb, mint egy egyedi, zárt forrású CMS

A weboldalak sebessége sok tényező függvénye, ezért általánosságban nem mondható el, hogy bizonyos megoldások gyorsabbak, vagy lassabbak lennének. Sok múlik a tartalomhoz feltöltött képek optimalizáltságán, a webtárhelyet biztosító szerver terhelésén, az internet kapcsolat sebességén és minőségén.

 

Bővíthetőség, funkcionalitás

Mind a WordPress, mind az egyedi fejlesztések gyorsan és viszonylag egyszerűen bővíthetőek újabb funkciókkal, mert ezt a WordPress pluginek, illetve a különböző keretrendszerek (framework) is lehetővé teszik, mivel az utóbbi időben a programozás egyre jobban hasonlít a legózásra, amiben különböző színű és méretű kockákból gyorsan építkezhetünk.

Másrészt, ha weboldalunkat, webáruházunkat évek múlva bővíteni szeretnénk, nyílt forrású tartalomkezelőkre (WordPress, Drupal, Joomla) biztos találunk fejlesztőket, azonban mások zárt kódjába egy fejlesztő se ássa bele magát szívesen.

 

Karbantartás, üzemeltetés

Bárki bármit is mondjon, a modern tartalomkezelők megfelelő használata szaktudást kíván. Akármilyen egyszerű is egy WordPress, vagy saját fejlesztésű CMS használata, a megfelelő meta-kat, kulcsszavakat, tag-eket csak szakértelemmel rendelkező szerkesztő tudja feltölteni. Megfelelő, azaz kereső (Google) és felhasználó barát (UX) weboldal.

 

Mobilbarát weboldal, reszponzivitás

A mobilbarát megjelenést és  reszponzivitást minden ingyenes tartalomkezelő (WordPress, Drupal, Joomla) alapból tudja és remélhetőleg ma már minden zárt forrású CMS is rendelkezik ezzel a funkcionalitással! (Azért ezt nem árt tisztázni a szerződés aláírása előtt!)

 

WordPress, vagy saját fejlesztésű weboldal?

Érvek, vagy ellenérvek, ide vagy oda, a nap végén úgyis csak az fog számítani, hogy a weboldal, webáruház termel-e pénzt és azt milyen hatékonysággal teszi (ROI – Return On Investment).

Az a weboldal, ami nem termel pénzt (akár direkt, vagy indirekt módon), kidobott pénz és idő, még akkor is, ha nem került egy fillérbe se.

A fejlesztőnek és a marketingesnek meg kell tudnia becsülni a költségeket és a várható konverziós arányokat, mert ez nélkülözhetetlen egy alapos üzleti terv elkészítéséhez.

Tudni kell a választ az alábbi kérdésekre:

  • Mennyi az indulás költsége? (domain név, tárhely, levelezés, weboldal fejlesztés, design, UX, grafika)
  • Az adott piacon milyen az átlagos konverziós arány?
  • Milyen marketing megoldás a legalkalmasabb a weboldal népszerűsítésére és milyen marketing költségekkel lehet számolni?
  • A specifikáció szerinti funkcionalitást milyen megoldással (ingyenes CMS, bérelt weboldal, webáruház, netán egyedi fejlesztésű weboldal) lehet a leghatékonyabban és legmegbízhatóbban megvalósítani? Mik a lehetséges alternatívák?

 

 

Mennyire volt hasznos ez a bejegyzés?

Kattints egy csillagra az értékeléshez!

Átlagos értékelés 4.1 / 5. Szavazatszám: 23

Nincsenek még értékelések.

Leave a Comment

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Scroll to Top